/ blog

Branding, rebranding & marketing

SCROLL

1.6.2023

Anno 2023 weten we allemaal de impact en het belang van marketing. Een bedrijf staat of valt met een marketingplan. En yep, we leven in een digitaal tijdperk waar je dag in, dag uit moet investeren in jouw digitale voetafdruk! Maar waar begin je mee? En wat zijn de bouwstenen van zo'n waterdicht (online) marketingplan? Branding, rebranding en marketing zijn essentiële onderdelen van elke succesvolle bedrijfsstrategie. Maar wat is nu het verschil? En waarmee maak je het verschil? De drie concepten zijn nauw verwant maar enorm verschillend, en inzicht in de verschillen ertussen is van cruciaal belang voor elke ondernemer die een sterk en herkenbaar merk wil creëren. Let's dive in! 

Wat is branding?

Bij branding gaat het om het creëren van een unieke en gedenkwaardige identiteit voor jouw bedrijf, product of dienst. Dit omvat alles van jouw bedrijfsnaam en logo tot de slogan, verpakking en zelfs de toon van jouw marketingcommunicatie. Het doel van branding is het creëren van een samenhangend en consistent beeld dat aanslaat bij jouw unieke doelgroep en die jouw merk doet onderscheiden van de concurrentie.

Om een sterk merk te creëren, is het belangrijk te begrijpen wat jouw doelgroep wil. Wat zijn hun behoeften, wensen en problemen? Welke waarden zijn belangrijk voor hen, en hoe kan uw merk daarop aansluiten? Door deze vragen te beantwoorden en een merk te creëren dat de behoeften en wensen van jouw doelgroep aanspreekt, kan je een blijvende band met jouw klanten creëren en na verloop van tijd een loyale aanhang opbouwen. En dat is exact wat we willen. Klanten die blijven terugkomen voor jouw bedrijf, product of dienst.

Wat is rebranding?

Rebranding is het bijwerken of veranderen van het imago en de identiteit van jouw merk. Dit kan gaan van een make-over van het logo of de tagline tot een volledige herziening van de visuele identiteit en de berichtgeving van jouw merk. Er zijn vele redenen waarom een bedrijf kan kiezen voor een rebranding, bijvoorbeeld om veranderingen in de markt te weerspiegelen, een verouderd imago bij te werken of te reageren op veranderende consumentenvoorkeuren.

Rebranding kan een riskante zet zijn, omdat het bestaande klanten kan vervreemden en potentiële nieuwe klanten in verwarring kan brengen. Maar als het zorgvuldig en strategisch gebeurt, kan een rebranding een verzwakkend merk nieuw leven inblazen en het beter afstemmen op de behoeften en wensen van het doelpubliek. Het is dus van cruciaal belang om deze stap goed te overwegen. En wanneer je de stap zet, om de authenticiteit van het bedrijf te behouden mits het toch in een nieuw jasje te steken.

White Castle Outdoor branding door ZAVALA
White Castle Outdoor Festival branding door ZAVALA

Wat is marketing?

We hebben allemaal een idee van wat marketing is. Maar moest je het aan 1000 mensen vragen krijg je telkens een nieuwe definitie. Hoe zijn wij bij ZAVALA marketing? Wel... Marketing omvat alle activiteiten die verband houden met het promoten en verkopen van jouw producten of diensten aan klanten. Dit omvat alles van reclame en public relations tot verkoopbevordering en social media marketing. Het doel van marketing is om jouw merk en producten of diensten onder de aandacht te brengen, interesse van potentiële klanten te wekken en uiteindelijk de verkoop en omzet te verhogen.

Marketing is een complex en veelzijdig gebied, en er zijn veel verschillende strategieën en tactieken die kunnen worden gebruikt om deze doelen te bereiken. Veel voorkomende marketingactiviteiten zijn marktonderzoek om jouw doelgroep te begrijpen, contentmarketing om potentiële klanten te informeren en te betrekken, en influencer marketing om gebruik te maken van het bereik en de geloofwaardigheid van influencers in de sociale media.

De essentie

Branding, rebranding en marketing zijn allemaal belangrijke onderdelen van een succesvolle bedrijfsstrategie. Door een sterke en gedenkwaardige merkidentiteit te creëren, die identiteit zo nodig bij te werken en jouw producten of diensten effectief te promoten bij jouw doelgroep, kan je een loyale aanhang opbouwen en duurzame bedrijfsgroei realiseren.

Tijd om deze theorie in praktijk te converteren? Dan zitten we graag samen met jou voor een vrijblijvende koffie en intakegesprek! 

Start nu jouw project